I Berlevåg Kommune skal alle kommunens barn og unge ha gode oppvekstsvilkår. Derfor er det spesielt viktig at gravide, barn, unge og foresatte som har behov for ekstra støtte og oppfølging fanges opp tidlig, og at alle involverte tjenester jobber godt sammen mot felles mål. Gjennom tverrfaglig samhandling får tjenestene bedre og gjensidig forståelse for hverandres oppgaver. Tjenestene blir også bedre på å koordinere innsats og ansvar slik at oppfølgingen blir mer helhetlig og sammenhengende for barn, unge og deres foresatte.
BTI - Bedre tverrfaglig innsats
Samordnede tjenester handler om å bedre samarbeidet og ikke minst framdriften når kommunale basistjenester (f.eks. helsestasjon, skole, barnehage) og hjelpetjenester (f.eks. helsetjeneste, PPT, barnevern) i fellesskap skal hjelpe barn/ungdom/familier gjennom vansker. Med en klar struktur bidrar BTI-modellen til styrket samhandling mellom tjenester, slik at de jobber målrettet, effektivt og helhetlig – og uten at det oppstår avbrudd i oppfølgingen.
Tverrfaglig team
Det tverrfaglige teamet i kommunen består av oppvekstsjef, helsesykepleier, rektor, barnehageleder, PPT, barnevernstjenesten, flyktningetjenesten, tannhelsetjenesten, prosjektleder i forebyggende rusarbeid og BTI prosjektleder.
Det utføres 6 møter i året.
Formålet og ansvar:
Tverrfaglig team har overordnet ansvar at rutiner rundt oppfølging av barn/ungdom og familie er sikret bl.a. ved bruk av handlingsveileder, stafettlogg og gode overganger.
Videre ansvarsområde er kartlegging av fellesutfordringer, fagutvikling, prioriterte satsingsområde.
Tverrfaglig team har ansvar for systematisk evaluering av kommunen sine tjeneste og tilbudet rettet mot barn/ungdom og familier, samt kvalitetssikre barns medvirkning.
Tverrfaglig team skal drøfte ulike temaer. Tema kan være strukturelle/systematiske, dagsaktuelle, universelle mm..
Helsesykepleier
Helsesykepleier fungerer som kontaktpersonen til kommunen i arbeidet med forebygging av omsorgssvikt, vold og overgrep. Dette oppdraget, igangsatt av statsforvalteren i samarbeid med RVTS Nord, innebærer regelmessige møter og drøftinger med andre kontaktpersoner fra ulike kommuner. Hennes ansvar omfatter også å holde de ansatte i kommunen oppdatert om forebyggende tiltak, oppdagelse og rapportering av omsorgssvikt, vold og overgrep, med særlig fokus på bruk av verktøy som “snakkemedbarn.no” og “jegvet.no”.
I tillegg samarbeider hun med flere instanser for å sikre en helhetlig oppfølging av barn og unge:
- Barnevernet: Tilbyr rådgivning, drøftinger, bekymringsmeldinger og deltakelse i møter om deres tjenester ved behov.
- Frivillighetssentralen: Samarbeider om barselgrupper og andre tilbud.
- Fastlege/kommunelege: Ansvar for faste helsekontroller, drøftinger og henvisninger ved behov.
- NAV: Samarbeid om koordinering av ulike tjenester og støtteordninger.
- Tannhelsetjenesten: Oppfølging av tannhelsen til barn og unge.
- Fysioterapeut: Samarbeid om fysisk helse og rehabiliteringstjenester.
- Jordmor: Oppfølging under graviditet og barseltid.
- BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk): Deltakelse i faste møter, rådgivning og henvisninger ved behov.
- Finnmarks sykehus: Henvisninger og samarbeid om spesialisthelsetjenester.
- Skole og barnehage: Samarbeid om undervisning, samtaler og opplæring av ansatte om medisinhåndtering og annen helsefaglig oppfølging.
- LAH (Landsgruppen av helsesykepleiere): Møter for erfaringsutveksling og kompetanseheving.
- Ruskonsulenten: Rådgivning, drøftinger og henvisninger knyttet til rusproblematikk.
- Kriseteamet i kommunen: Deltakelse i møter og kriseintervensjon ved behov.
- Ansvarsgrupper: Koordinering av tjenester for barn med behov for flere koordinerte tjenester.
- Koordinerende enhet: Søknad og oppstart av individuell plan, ledet av helse- og omsorgssjefen
Kriseteam
Berlevåg kommune psykososiale kriseteam inngår som en del av kommunens helseberedskap.
Formålet er å sikre og organisere psykososial hjelp ved kriser, ulykker og katastrofer. Kriseteamet skal
fungere i den akutte fasen og være videreformidler til det øvrige hjelpeapparatet for nødvendig oppfølging.
Kommunens psykososiale kriseteam kan medvirke til at enkeltpersoner, familier eller lokalsamfunn får tilbud om forsvarlig oppfølging og støtte, og videreformidles til det ordinære hjelpeapparatet ved langvarig behov for hjelp.
Med psykososialt tiltak menes målrettede tiltak settes inn etter potensielt traumatiserende
hendelser for å bistå enkeltpersoner eller grupper i å håndtere akutte psykososiale stressreaksjoner.
Hensikten er å forebygge framtidige helseproblemer.
Alle i teamet har lik og kontinuerlig opplæring i krisehåndtering.
Psykososialt kriseteam møtes 3 -4 året
Koordinerende enhet
Koordinerende enhet skal bidra til å sikre helhetlige og koordinerte tilbud til pasienter og brukere med behov for tjenester fra flere fagområder, nivåer og sektorer. Enhetenes overordnede ansvar for individuell plan og koordinator er sentralt. Ansvaret omfatter alle pasient- og brukergrupper med behov for langvarige og koordinerte tjenester, og er ikke avgrenset til habilitering og rehabilitering.
PPT
Spesialpedagog som jobber i Berlevåg kommune og er ansatt i PPT, deltar på faste teamsmøter en gang i uken sammen med alle ansatte i PPT Midt-Finnmark. Disse møtene gir muligheten til å diskutere ulike saker, utveksle råd og veiledning med hverandre, samt kursing. Dette skaper en verdifull arena for erfaringsutveksling og faglig utvikling for å ytterligere styrke kompetansen til å møte utfordringer og støtte barn og unge på best mulig måte.
PPT jobber tverrfaglig med barnehagen og skolen, og tilbyr veiledning og støtte på individnivå når det er behov. Dette innebærer et nært samarbeid med personalet for å identifisere og møte de spesifikke behovene til hvert enkelt barn.
PPT har nylig etablert regelmessige møter med oppvekstsjef, rektor og barnehagestyrer hver 6-8 uke. Disse møtene gir muligheten til å samarbeide tett sammen med ledelsen i skole og barnehage for å diskutere strategier og tiltak for å arbeide forebyggende og støtte barns læring og utvikling på et overordnet nivå. Dette samarbeidet bidrar til å identifisere og imøtekomme individuelle behov hos barna, samt å løse eventuelle utfordringer som oppstår i læringsmiljøet.
PPT deltar også i arbeidet med barnehage- og skoleutvikling gjennom Decomp, Recomp og Kompetanseløftet.